Naujienos

Sutartis su LŽŪKT bus galima pasirašyti ir elektroniniu būdu

  2020-11-24

Kaip Lietuvos žemės ūkio konsultavimo tarnyba tęsia veiklą karantino metu? Į šį ir kitus šiuo metu aktualius klausimus atsako įstaigos direktorius dr. Edvardas Makelis.

Kaip pasiruošėte antrajai COVID-19 bangai, kai štai jau kuris laikas vėl gyvename karantine?

Didžiausias LŽŪKT turtas ir vertybės yra darbuotojai, kasdien teikiantys paslaugas ir konsultacijas šalies ūkininkams bei verslininkams, tad siekdami sumažinti Covid-19 susirgimų riziką, neatsiplaidavome po pirmosios karantino bangos ir stengėmės dirbti maksimaliai saugiai. Mūsų darbuotojai yra aprūpinti visomis apsaugos priemonėmis, apmokyti, kaip saugiai teikti kontaktines konsultacijas ir paslaugas, daug darbo atliekame ir elektroninėmis ryšio priemonėmis. Darbuotojams sudarytos sąlygos dirbti ir  nuotoliniu būdu, ir darbo vietoje, sudaryti darbuotojų kaitos grafikai, kad susirgus vienam, jo darbus galėtų perimti kolega.

Taip pat nuolat palaikomas ryšis su klientais. Mums svarbu, kad jų ūkių veikla nesustotų ir savo paslaugomis galėtume suteikti maksimalią naudą.

Kokius skirtumus įžvelgiate, jei palygintume šiuo metu paskelbtą karantiną ir tą, kuris buvo pavasarį? Kokias išvadas galima padaryti apie Lietuvoje išmoktas arba neišmoktas pamokas?

Pirmoji karantino banga buvo tikrai sunkesnė, nes kylo daug klausimų / problemų, kurioms spręsti vienareikšmio sprendimo nebuvo, kadangi neturėjome patirties. Tuo metu subūrėme stiprią komandą, pasiskirstėme darbais ir esmines problemas išsprendėme bedirbant. Per pirmąją bangą didžioji dalis darbuotojų vengė tiesioginio kontakto su klientais, išmoko darbus organizuoti, planuoti ir atlkiti nuotoliniu būdu, tad viskas vyko pakankamai sklandžiai. O pirmąją ir antrąją bangą pakanakmai sunku palyginti. Jei lyginti, tai galime bandyti kelias aspektais. Pirmasis – pasikeitė žmonių jausena, sumažėjo blaškymosi, nežinomybės, kaip reikės dirbti, kaip aptarnauti klientus, kaip elgtis susirgimo atveju ir panašiai, kadangi dabar jau turime susikūrę sisteminius procesus ir įgiję patirties. Kita vertus – situacija vėl kitokia, nes neaišku, kaip toliau vyks viruso suvaldymas, kaip tai paveiks ekonomiką, be to, keičiasi ir poltinė šalies situacija. Pagrindinė pamoka, ką mes visi, Lietuvos gyventojai, turime išmokti – saugoti save ir kitus, jei nesilaikysime visų karantino metu būtinų reikalavimų, nesuvaldysime viruso ir vargu ar pavyks sugrįžti į prieškarantines sąlygas.

Kaip bendraujate su jūsų įmonės klientais, kai buvo paskelbtas naujas karantinas, kuris po lapkričio 29-osios veikiausiai, bus pratęstas dar kelioms savaitėms. Kalbama net apie mėnesius. Galbūt įdiegėte papildomus bendravimo su klientais įrankius ir būdus?

Dedame visas įmanomas pastangas, kad klientams galėtume sudaryti visas sąlygas gauti kokybiškas ir profesionalias konsultacijas bei paslaugas. Daug paslaugų galime atlikti ir naudodami nuotolines ryšio priemones – el. paštus, telefonus, vaizdo skambučius. Kuomet reikia svarbių dokumentų – klientams sudarytos sąlygos juos palikti biuruose, neturint kontakto su konsultantais. Taip pat neuždrausta klientams lankytis biuruose, jei reikia individualių konsultacijų, tačiau viskas derinamasi iš anksto, vykdoma klientų registracija, laikomąsi visų saugumo rekomendacijų. Taip pat dalis paslaugų atliekamos ir klientų ūkiuose, tačiau stengiamąsi, kad konsultantai ir klientai neturėtų fizinio kontako.

Galime pasižiaugti, kad IT sprendimus, mažinančius kontaktinį bendravimą ir taupančius klientų laiką, kūrėme iki karantino, tačiau kai kuriuos jų įdiegti greičiau paskatinto pandemija. Pavyzdžiui daug kleintams reikalingų ataskaitų, pažymų, kitų dokumentų, nebereikia pateikti „gyvai“, nes juos gauname tiesiogiai iš įvairių informacinių sistemų / duomenų bazių, pvz. NMA, ŽŪIKVC, NTŽ ir kt., o atlikę paslaugas klientams reikiamus duomenis pateikiame į kitas informacines sistemas. Taip sutaupome daug klientų laiko.  

Rugsėjį atnaujinome, žemės ūkio rinkos dalyviams pristatėme modernizuotą informacinę sistemą IKMIS (www.ikmis.lt). Atnaujinome ne tik dizainą, navigaciją, papildėme naujomis funkcijomis. IKMIS paslaugomis gali nemokamai naudotis turintys augalininkystės, sodininkystės ir daržininkystės ūkius, konsultantai ir visi žemės ūkio entuziastai. Tereikia prisiregistruoti. Modernizuotas, išplėstas ir sutankintas Konsultavimo tarnybos meteorologinių stočių tinklas, integruojant Lietuvos hidrometeorologijos tarnybos stočių duomenis, tad įvairių žemės ūkio augalų pasėlių situaciją galima matyti pasirinkus bet kurią šalies teritoriją. Duomenys susieti su naujais ligų ir kenkėjų prognozavimo moduliais, matematiniu būdu apskaičiuojančiais ligų ar kenkėjų pasireiškimo tikimybę. Informacijos tikslumui ir operatyvumui naudojami bepiločiai orlaiviai ir azoto poreikio nustatymo matavimo prietaisai, o augalų apsaugos produktų, ligų, kenkėjų ir piktžolių katalogai papildyti aukštos kokybės vaizdine medžiaga. Tai padės greičiau atpažinti ligą, kenkėją ir lengviau pasirinkti juos naikinančius registruotus augalų apsaugos produktus. Jei reikės patarimo dėl integruotos augalų apsaugos metodų taikymo, interaktyviu būdu galima susisiekti su augalininkystės specialistais ir rajonų biurų konsultantais. Sukūrėme ir IKMIS mobilią aplikaciją, pritaikytą visoms išmaniųjų telefonų operacinėms sistemoms.

Viena populiariausių IKMIS paslaugų karantino metu buvo – nuotoliniai mokymai. Ūkininkams, kurie nori tobulinti profesinę kvalifikaciją, esame sudarę sąlygas mokytis nuotoliniu būdu. Nuotolinėje mokymų sistemoje IKMIS (www.ikmis.lt) žemdirbiai gali mokytis pagal daugiau nei 10 programų. Viena populiariausių – Augalų apsaugos produktų naudotojų kvalifikacijos tobulinimo kursai.

Be to, gruodis mūsų organizacijai itin svarbus metas, šiais metais gruodžio 1 d. prasideda sutarčių 2021 m. pasirašymas, šiuo laikotarpiu mūsų tikslas su klientu aptarti per metus nuveiktus darbus, padiskutuoti apie technologinius ir ekonominius ūkio rodiklius, pasiplanuoti strateginius veiksmus geresniems ūkio rezultatams pasiekti. Tad esame  sudarę sąlygas sutartis pasirašyti ir elektroniniu būdu, dirbame šiuolaikiškai, kad mūsų kientams būtų patogu.

Kokiais kontaktiniais telefonais, taip pat elektroniniu paštu ūkininkams vertėtų kreiptis į jūsų įmonę, kad galimai iškilsiančios problemos būtų išspręstos, produkcija ir paslaugos juos pasiektų laiku?

Mes žinome, kad ant mūsų klientų – ūkininkų – pečių gula įvairūs ūkio verslo ir gamybos klausimai, jų galvoje sukasi šimtai minčių, verčiančių kiekvieną dieną tapti vis kitos profesijos atstovu: buhalteriu, meteorologu, vadybininku, ekologu, inžinieriumi, teisininku, ekonomistu, grūdų biržos ekspertu, vadovu... ir dar daugiau. Ir lieka vis mažiau laiko daryti tai, ką jie geriausiai išmano – būti 100 proc. ūkininku. Tad mes, konsultantai, skubame į pagalbą, sakydami – net ir superherojams reikia patikimo partnerio, kad jie galėtų tęsti savo kasdienius darbus. Mes tikime, kad nepaisant karantino situacijos ūkininkams galime būti patikimi patarėjai, sprendžiant kiekvieną svarbią jų ūkio verslo situaciją. Dirbame visoje Lietuvoje, tad mielai padėsime kiekvienam ūkininkui – nesvarbu, ar jis plėtoja smulkų šeimos ūkį, ar stambesnį, esame pasiruošę dalintis žiniomis. Biurų darbuotojų kontaktus ūkininkai gali rasti – www.lzukt.lt/kontaktai.


Visos šalies gyvenimas priklauso nuo valdžios sprendimų. Tad ką norėtumėte pasakyti, rekomenduoti naujos kadencijos Seimui ir formuojamai Vyriausybei? Galbūt nuo kažkokių sprendimų politikams vertėtų susilaikyti? 

Vienas prancūzų rašytojas yra pasakęs: „Nieko taip dosniai nedaliname, kaip patarimų“. Drąsiai patarimais dažniausiai dalinasi tie, kurie turi mažiausiai žinių ir mažiausiai patirties. Tad jais dalintis nebūtų logiška.

Mano manymu, pandemijos suvaldymas bus didžiulis iššūkis ir naujam Seimui, ir Vyriausybei. Manu, kad jie, turėdami visus reikiamus skaičius ir duomenis, priims sprendimus, kurie bus reikalingi, kad ir kaip jie mums gali nepatikti. Tik susitelkus visuomenę ir suradus priemones viruso prevencijai, galėsime grįžti prie mums įprasto gyvenimo ritmo ir veiklos.